Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
3
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
50
46
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Du skal have en profil på macnyt for, at deltage aktivt.
Det er gratis og du kan gøre det her.
Du er ikke logget ind på macnyt. Har du ikke en profil på macnyt så opret en her
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Macbook Pro 2011 fryser hvert 30 min med High Sierra
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)

5

0
15. maj 2019 @ 11:38
Nyt medlem

Hej Macnyt.

Jeg har et problem i min eksamenslæsning, hvor min macbook med serienummer C02FDF3LDH2H crasher konstant.

2,7 GHz Intel Core i7
8 gb
512 SSD (Vertex efter installeret)

Har prøvet at opdatere high sierra, men det vil den ikke, og modellen er for gammel til Mojave.

Har installeret SystemPal, som sørger for at frigøre ram hver gang den når under 500 mb, men det gør ingen forskel, den crasher stadigvæk.

Vedhæftet er sidste rapport efter crash:

Anonymous UUID:       33AC285B-0CDC-6CA6-1C75-59EBC069CD19


Wed May 15 11:19:45 2019


*** Panic Report ***

panic(cpu 3 caller 0xffffff8025715250):  initproc exited -- exit reason namespace 2 subcode 0xa description: none


uuid info:
0x11958c000 uuid = <8a72de9c-a136-3506-aa02-4ba2b82dcaf3>
0x10dd97000 uuid = <b402f921-45a8-3275-ac3c-e9f651f3a3d2>
0x10ddf0000 uuid = <cd555f3b-fddb-35e5-a2fb-fbbf3d62031a
0x10ddf8000 uuid = <5cde5c99-ed0c-3614-bf97-a4eb0eec7835>
0x10de01000 uuid = <5c26364f-2269-31ec-84af-0fed2c902e38>
0x10dea8000 uuid = <232c69bd-022e-3ab9-8807-79f9fa7cb5ec>
0x10df20000 uuid = <81bf3a82-5719-3b54-aba9-76c82d932cac>
0x10df5b000 uuid = <b184b521-ff24-3142-afaf-23d170cf918c>
0x10df69000 uuid = <39e46a6f-b228-3e78-b83e-1779f9707a39>
0x10df93000 uuid = <3290768b-54de-3ab6-b155-ac0950ac5564>
0x10dfa0000 uuid = <5e86b2de-9e15-3354-8714-4094ed5f698d>
0x10e113000 uuid = <d23eafc1-e8bd-34d5-969c-6e45a1c3b4e4>
0x10e12f000 uuid = <553dfcc6-9d31-3b9c-ab7c-30f6f265786d>
0x10e13f000 uuid = <f22b8d73-69d8-36d7-bf66-7f9ac70c08c2>
0x10e185000 uuid = <585bdfa2-d54d-39d0-8046-44e824dabd43>
0x10e19a000 uuid = <3a6cb706-8ca6-3616-8afc-14aad7faf187>
0x10e1bd000 uuid = <0bc7ad67-671d-31d4-8b88-c317b8379598>
 0x10e211000    uuid = <3fb6b209-51f4-38da-b1d8-2ee29d5bdd83>

Mac OS version:
17G65

Kernel version:
Darwin Kernel Version 17.7.0: Thu Jun 21 22:53:14 PDT 2018; root:xnu-4570.71.2~1/RELEASE_X86_64
Kernel UUID: 1AE5ACFD-3B6F-3D74-AD52-31F1430DBC6F
System model name: MacBookPro8,1 (Mac-94245B3640C91C81)
Root disk errors: "Could not recover SATA HDD after 5 attempts. Terminating."


  16
3
  291

5

0
15. maj 2019 @ 11:38
Nyt medlem

Thread 2 crashed


RAX: 0x0000000000002260, RBX: 0x000000010df21118, RCX: 0x000070001007ae27, RDX: 0x000000010dde5938

RSP: 0x000070001007ad70, RBP: 0x000070001007adc0, RSI: 0x000000010dde4e39, RDI: 0x000070001007ae10

R8:  0x000070001007ae18, R9:  0x000070001007ae14, R10: 0x0000000004001080, R11: 0x000000010dddd198

R12: 0x000000010dde5938, R13: 0x00000001195a3b40, R14: 0x000070001007ae14, R15: 0x000000010dde36d8

RFL: 0x0000000000010283, RIP: 0x00000001195a3a68, CS:  0x000000000000002b, SS:  0x0000000000000023


Thread 0: 0xffffff8036e22000

    0x000000010e15c022

    0x000000010deb5cc0

    0x0000000000000000


Thread 1: 0xffffff8038901520

    0x000000010e15d5aa

    0x000000010debce81

    0x000000010deac081

    0x000000010debe07a

    0x000000010deb1166

    0x000000010debef0d

    0x000000010dec2d21

    0x00007fff6c1b2fd2

    0x00007fff6c1b2be9

    0x0000000000000000


Thread 2: 0xffffff8039c664f0

    0x00000001195a3a68

    0x00000001195a9ad7

    0x0000000119590558

    0x000000010df21292

    0x000000010dddd198

    0x000000010dda7e00

    0x000000010dda6e42

    0x000000010dea9db8

    0x000000010debce81

    0x000000010deac081

    0x000000010debe07a

    0x000000010deb1166

    0x000000010debef0d

    0x000000010dec2d21

    0x00007fff6c1b2fd2

    0x00007fff6c1b2be9

    0x00007ffc71243d40


Thread 3: 0xffffff803906bc70

    0x000000010e15213e

    0x000000010ddc6534

    0x000000010debfe0e

    0x000000010dea9db8

    0x000000010debe217

    0x000000010deb1166

    0x000000010debef0d

    0x000000010dec2d21

    0x00007fff6c1b2fd2

    0x00007fff6c1b2be9

    0x0000000000000000


434

27
PallMei (Skribent)
15. maj 2019 @ 12:58
Seniormedlem

Prøv at tjekke om du kan finde en løsning her

https://www.google.com/search?q=initproc+exited+--+exit+reason+namespace+2+subcode+0xa+description%3A+none

Som det første hit foreslår, kan en mulig løsning være, at slå harddisk dvale fra. Det er alligevel ikke så relevant ved ssd

https://apple.stackexchange.com/questions/327361/panic-report-initproc-exited-exit-reason-namespace-2-subcode-0xa-description-non 


5

0
15. maj 2019 @ 13:01
Nyt medlem
Tak. Det har jeg gjort nu. Tvivler på, at det er nok. Det sker for det meste når jeg bruger computeren og ikke i forbindelse med vågeblus. Jeg læser videre på google linket og ser om der er andre relevante ting. Tak! :)



5

0
15. maj 2019 @ 13:31
Nyt medlem

Kan læse folk har problemer med High Sierra som jeg har installeret og kan læse, at en formatering muligvis hjælper.

Jeg tænker at smide El Capitan på i stedet for High Sierra. Hvad tænker I om det? Er det bare rygter, at Capitan er mere stabil eller tror I det kan være en fordel i forhold til driftsikkerhed? Og er der nogen der kan hjælpe med et sikkert link til capitan? Kan ikke hente det i app store længere, fordi min computer er for "ny", selvom den er fra 2011.

Tak for input :) 


434

27
PallMei (Skribent)
15. maj 2019 @ 13:46
Seniormedlem
RuneKH skrev:Tak. Det har jeg gjort nu. Tvivler på, at det er nok. Det sker for det meste når jeg bruger computeren og ikke i forbindelse med vågeblus. Jeg læser videre på google linket og ser om der er andre relevante ting. Tak! :)


Den indstilling er netop mens du bruger den, men ikke har lavet en fil-operation inden for et given tidsrum. På vågeblus vil den sove under alle omstændigheder.

Till gengæld synes jeg din løsning med at frigøre plads under 500MB virker underligt. 500MB er under alle omstændigheder for lidt. Hvis du har så lidt ledig plads, så arbejder SSD langsommere og slides hurtigere. Det er teknisk, men skyldes at de kun kan læse/skrive hele blokke adgangen og det kræver noget garbage kollektion at placere dataene optimalt. Det hjælper trimforce kommandoen med. Den er som standard aktiveret på Apples egne SSD, men skal manuelt slås til, hvis du selv har skiftet harddisken med en SSD.

http://osxdaily.com/2015/10/29/use-trimforce-trim-ssd-mac-os-x



434

27
PallMei (Skribent)
15. maj 2019 @ 14:01
Seniormedlem
RuneKH skrev:

Kan læse folk har problemer med High Sierra som jeg har installeret og kan læse, at en formatering muligvis hjælper.

Jeg tænker at smide El Capitan på i stedet for High Sierra. Hvad tænker I om det? Er det bare rygter, at Capitan er mere stabil eller tror I det kan være en fordel i forhold til driftsikkerhed? Og er der nogen der kan hjælpe med et sikkert link til capitan? Kan ikke hente det i app store længere, fordi min computer er for "ny", selvom den er fra 2011.

Tak for input :) 

Jeg har ikke noget ondt at sige om High Sierra, men hvis du som jeg nævnte i forrige post, ikke har haft trim aktiveret, så kan en formatering give mening. Men mener ikke en almindelig formatering er nok til at nulstille garbage collection.  Det skal undersøges.

High Sierra introducerede vist det nye apfs fil system og jeg kan forestille mig at de problemet måske vedrøre det. Men jeg tror problemerne er løst i så fald. Jeg har ikke stødt på problemet, men jeg var heller ikke first mover at samme årsag, da jeg var igang med et projekt, hvor jeg ikke kunne risikere problemer.


7411

30
David Munch (Skribent)
15. maj 2019 @ 18:55
Athena

Jeg tror humlen ligger her:

Root disk errors: "Could not recover SATA HDD after 5 attempts. Terminating."

Hvilket indikerer diskproblemer. Bruger du nogle eksterne diske, eller laver du Timemachine backups? Note, selvom den skriver HDD kan det sagtens være relateret til SSD'n.


434

27
PallMei (Skribent)
15. maj 2019 @ 19:42
Seniormedlem
David Munch skrev:

Jeg tror humlen ligger her:

Root disk errors: "Could not recover SATA HDD after 5 attempts. Terminating."

Hvilket indikerer diskproblemer. Bruger du nogle eksterne diske, eller laver du Timemachine backups? Note, selvom den skriver HDD kan det sagtens være relateret til SSD'n.

Godt set, efter en hurtig google på det, så peger de løsninger jeg har fundet stadig på energispare. F.eks. 

http://mikeschubert.com/2018/01/28/could-not-recover-sata-hdd-after-5-attempts-terminating/

Der var også en, som løste det med fan-control. Så varme kan også medføre problemet.

https://trxtraveller.com/finally-solved-mac-how-fix-could-not-recover-sata-hdd-after-5-attempts-terminating-error/ 

Det kan sikkert være andre grunde, men en ting er sikker, at det er SSD/HD som fryser (hvis man kan sige det ved overophedning 🤔).


5

0
15. maj 2019 @ 22:00
Nyt medlem

Hej igen allesammen. 


Tusind tak for jeres engagement. Synes det er stærkt at i er hjælpsomme. 

Den fejl jeg henviste til i trådstart var efter problemer med en genstart efter forsøg på at opdatere High Sierra. Det lykkedes ikke. 

Har slået vågeplus på harddisk fra, men det hjalp ikke. 

Jeg har kørt Apple diagostics som siger der er en fejl på batteriet. Det er uoriginalt og tager ca 20 timer om at lade fra 0-100. Men det holder meget fint strøm når det er opladt. 

Tror ikke det er problemet. Kunne bedre forstille mig det har med SSD, grafik eller ram at gøre. 


Det jeg skrev med SystemPal og frigørelse handler om ram og ikke om ssd. Så når der er under 500 mb ram free, så giver den mig 1 GB mere. Det virker eller ikke.

Den holder længere hvis jeg kun arbejder i word, men forsøger jeg at bruge Chrome og downloade filer fryser den ofte.

Vil prøve jeres link og se om det kan hjælpe. Tror mest på en formatering og måske noget med den der trim-support, som jeg ikke ved om er slået til eller ej.

Så tror jeg laver en USB med el capitan jeg kan boote fra og håbe på det bedste. 


Godnat :)




827

16
16. maj 2019 @ 08:48
Veteran

Tjek for harddiskfejl med DriveDX. Viser den I/O fejl kan harddiskkabel være defekt. Kendt fejl i den model. 


5

0
16. maj 2019 @ 21:58
Nyt medlem

Hej. Tak for hjælpen.

Hentede programmet og kørte et scan. Der er ingen fejl på I/O.

Den eneste fejl er følgende:

=== PROBLEMS SUMMARY ===
Failed Indicators (life-span / pre-fail) : 0 (0 / 0)
Failing Indicators (life-span / pre-fail) : 0 (0 / 0)
Warnings (life-span / pre-fail) : 1 (1 / 0)
I/O Error Count                          : 0 (0 / 0)

1Raw Read Error Rate    Life-span   offline              0x6                  6           0      0        16/05/2019 21.46  6.0%  Warning  

Ved ikke helt hvad det betyder, og kan ikke tyde det fra info'en.

DETTE ER FRA DERES HJEMMESIDE.
Raw value

Each health indicator (S.M.A.R.T. attribute) has a raw value aka raw data. Raw measured values (provided by a sensor or a counter) are stored in this field. Sometimes different parts (high word, low word, etc) of raw value contain different kind of information.

The drive manufacturer defines the meaning of this value (but often corresponds to counts or a physical unit). The exact meaning of raw value often considered as trade secret. These values may significantly vary between different manufacturers and drive models and should NOT be compared with other devices or other vendors.

Interpretation and usage

You (without any special knowledge) can’t depend on “raw value” especially in allowed (optimal) range and limits for these values.

DriveDx displays all raw values in 3 possible ways:

  • N/A – value is not available – not initialized or is invalid (incorrect)
  • Grayed hexadecimal number – if exact format and meaning of raw value is unknown or if it is completely useless for the end-user (contains some internal vendor-specific data)
  • Decimal number (or decimal / decimal) – if raw value format and meaning is known to DriveDx (internal expert system knowledge base contains information about it).

Moreover DriveDx constantly tracks changes of attribute raw value. The arrow on the left of raw value indicates change dynamics (green color of arrow means good change dynamic / direction, white color means bad changed dynamic / direction). In square brackets you will see difference from the previous raw value.

If raw value requires user attention it is highlighted in yellow. Min er high ligthed med gul. og står med en value på 6 og ved en status på 6 %.
Giver det mening for jer, og hvad kan det betyde for min SSD?

Og når der står SMART SUPPORT Enabled, er det så det samme som TRIM?


Tak igen :)
(har lavet en bootable installer, og overvejer at geninstallere, men hvis det kan løses på anden vis ville det være fint :) 


5

0
18. maj 2019 @ 19:04
Nyt medlem

Prøver lige igen.

Nogen der kender DXDRIVE og kan forklare mig hvad det min status i sidste indlæg betyder?


Kh Rune


434

27
PallMei (Skribent)
18. maj 2019 @ 21:03
Seniormedlem
RuneKH skrev:


Og når der står SMART SUPPORT Enabled, er det så det samme som TRIM?

Nej, SMART er indbygget fejlrapporteringsregistre i drevet. 

Du kan se om er aktiveret i æblemenu->om denne mac->oversigt->systemrapport->SATA/SATA Express->Trim understøttelse

Jeg kender ikke DriveDx, der er MacTekniker nok eksperten, men har lige hentet den. Prøv at save raport (CMD+S) og post den.


827

16
19. maj 2019 @ 15:20
Veteran
RuneKH skrev:

Prøver lige igen.

Nogen der kender DXDRIVE og kan forklare mig hvad det min status i sidste indlæg betyder?


Kh Rune

"Raw Read Error" kan skyldes mange ting. Blandt andet dårlig forbindelse mellem ssd og bundkort (harddiskkabel), aldrende ssd, elektroniske fejl i ssd'en mm. 

Hvad er værdien "Power On Time" og "Power Cycle Count" på? Hvad siger "Overall Health Rating" og  "SSD Lifetime Left Indicator"?

Umiddelbart vil jeg anbefale skift af harddiskkabel og hvis ssd'en er en ældre sag så også udskiftning af denne.


5

0
19. maj 2019 @ 17:00
Nyt medlem
Tak tekniker. Her er lidt data:


Power on Time: 4704 hours (6 m 16 d)

Power on Cycle Count: 20.371

Overall Health rating: Good: 100 % 

Alt er 100 % undtagen disse to:
SSD Life time left indicator: 95 %
233 - Media Wearout Indicator: 95 %

Og så den seriøse nr. 1 som hedder Raw Read Error Rate: 6 % -Current: 6 (worst + Threshold: 0) -Raw Value: 0x6

Du må gerne lige melde om det lyder som en gammel ssd. Umiddelbart lyder alle tal fine undtagen der der Raw read.

Tror du en clean install til Sierre (ned fra High Sierra som højest mulige macOS for mig) vil kunne hjælpe noget som helst?
Eller vil dit bedste bud være at skille maskinen ad og tage kablet til SSD af og sætte samme på igen? Eller helt at udskifte dette? Og hvis jeg selv magter at skifte batteri, kan jeg så ikke også magte den lille opgave?

Ha' en god søndag.

 Kh Rune


827

16
19. maj 2019 @ 20:08
Veteran

Det ser fint ud men "Power cycle count" er utrolig høj i forhold til "power on time" hvilket måske indikerer at disken genstarter/crasher unødvendigt og sikkert også derfor du oplever at computeren fryser. Hvis det er kommet umiddelbart efter opgradering til High Sierra kan der godt være opstået en underlig korrumpering der gør at harddiskdrivere opfører sig utilsigtet i forbindelse med installationen - så det kan jo godt skyldes en softwarefejl. 

Men jeg ville skifte harddiskkabel da det også kan skyldes en fejl heri der gør at din ssd mister forbindelsen. Sammenholdt med at defekte harddiskkabler er overrepræsenteret i fejlstatistikken for din model vil mit gæt være at det er her du skal tage affære først. Blot at tage kabel af og på igen vil næppe gavne noget. 

Det kan selvfølgelig skyldes mange andre ting bl. a. en fejl i Logic Boardet eller i selve SSD'en. Så jeg kan ikke sige noget med sikkerhed her "hen over internettet" uden at lave en komplet diagnose. Så det er blot et gæt som jeg baserer på kendte fejl på din model sammenholdt med din harddisks helbredsindikatorer. 

Batteri kan du sagtens selv skifte hvis du har det rigtige værktøj (en tri-wing skruetrækker).